Hvordan det hele begynte

 

Allerede i 1991 fantaserte jeg for første gang om å lage et klesmerke.

Fetteren min Hans Kristoffer og jeg syklet – som så mange ganger før og senere – BMX ved Nordbana i Lillehammer, og jeg husker hvordan vi snakket om hvordan vi ville skape et eget klesmerke. Vi snakket ikke bare om produkter, men også om hvordan god merkevarebygging kunne foregå.

Vi var knapt 10 år, men jeg hadde det helt klart for meg at én farge alene kunne være merkevarefargen – og at det knapt ville trenges noen logo for å kjenne igjen klesmerket.

Disse tingene gira meg opp skikkelig!

Tiden gikk. Femten, kanskje tjue år, faktisk.

2001–2005: Dirty Oppland og første forsøk

I 2001 begynte Dirty Oppland å jobbe med det som skulle bli vår første utgivelse i form av «Dirty Oppland Demo», og i 2002 var Jaa9 & OnklP med på Tungtvann-utgivelsen «Påfyll» på låta «Stikk av scena».

Derfra gikk det slag i slag med både Dirty Oppland-utgivelser, Jaa9 & OnklP-utgivelser og soloprosjekter som «Det kunne vært deg» til OnklP.

Dirty Oppland spilte på Øyafestivalen i 2004, tungt ledet av nettopp 9&P, og denne opptredenen var på alle måter – etter min mening – Dirty Oppland sitt definitive høydepunkt så langt.

I 2005 tok jeg første steg i retning av å gjøre alvor av fantasiene om å produsere klær. Og hva kunne vel være mer naturlig enn å etablere Dirty Clothing.

Samtidig som Dirty Oppland på sett og vis ble mer og mer faset ut, forsøkte jeg meg på å selge Dirty Clothing – men timingen var på mange måter ikke helt riktig, og det ble ikke mange rundene med t‑shirts og luer før prosjektet stoppet opp av seg selv.

2011–2017: Deys Clothing tar av – og møter veggen

I 2011 gjorde jeg imidlertid ordentlig alvor av drømmene. Etter å ha arbeidet med ideen om DEYS gjennom det siste året, lanserte jeg høsten 2011 Deys Clothing med brask og bram. Jeg skal fortelle mer om hvordan Dirty Clothing helt direkte er som forløperen til Deys Clothing å regne ved en annen anledning.

Sheriff i gågata Lillehammer fylte opp over halve butikken sin med Deys, og Café Stift sørget for en lanseringsfest som ikke kunne blitt en større suksess.

I fire–fem år solgte Deys i butikker i hele landet, og på et tidspunkt hadde jeg tees, hettegensere, luer, capser og jakker i 10–11 butikker fra Horten i sør til Bodø i nord.

På et tidspunkt falt dessverre bunnen ut av markedet, og over en veldig kort periode forsvant både Sheriff, Swag og flere markante aktører som i lang tid hadde vært sentrale skatesjapper.

Thomas på Sheriff foreslo heldigvis at Lillehammer Sport (da Intersport) burde plukke opp Deys sin eksisterende kolleksjon og pushe Deys for fremtiden. Dette viste seg også å være et godt samarbeid for Deys sin del – men i 2017/2018 hopet andre forpliktelser seg opp i livet mitt, og jeg faset etter hvert ut all produksjon.

At jeg kastet inn håndkleet den gang, ergrer meg egentlig litt i dag.

Men det kommer alltids nye muligheter!

2021–2024: Lære, justere, relansere

I 2021 sa jeg at jeg ikke ville gjøre klesproduksjon igjen, om jeg ikke kunne finne mer bærekraftige måter. Disse har jeg gradvis funnet. Jeg har kommet til at det er bedre at Deys produserer kvalitetsprodukter, og på den måten tar en (om enn bare en bitteliten) del av kaka fra aktører som produserer mindre hensiktsfullt. Færre plagg. Bedre plagg. Laget for å vare.

Men så kom Covid‑19. Det skulle ta ytterligere tre år før jeg fant en måte å relansere Deys på. Og nok en gang var det nettopp Dirty Oppland som ble nøkkelen.

Heldigvis var jeg ikke ferdig med drømmen.

I 2023 begynte Dirty Oppland å spille inn og slippe musikk igjen, og med låter som «Lensmann» og «Nå Peaker Det» begynte det å bygge seg opp mot en EP‑utgivelse.

I den forbindelse var jeg så heldig å få tilliten til å lage både artwork for singelutgivelser, «Balberg Allstars» EP – og ikke minst promobilder og merchen for gruppa.

De siste årene har vi laget Dirty Oppland‑merch i form av flere ulike t‑shirts og capser, og selv om vi kollektivt kommer frem til de ferdige motivene og designene, har det vært jeg som har gjort brorparten av arbeidet. Jeg har lært meg ulik programvare for design og andre relevante ferdigheter i denne sammenhengen.

Vi åpnet derfor en nettbutikk hvor du kan kjøpe Dirty Oppland‑merch, og gjennom salget av dette har jeg fått blod på tann. Jeg har etablert kontakt med nye leverandører, jeg har igjen lært meg å bygge webbutikk, og jeg har funnet gode løsninger for rask distribusjon.

Nå: Deys Dynamics

I 2024 lanserte jeg igjen Deys – kjent som Deys Clothing for mange – i en kombinasjon av det allerede etablerte, med enkelte nyvinninger. Deys re‑etableres nå som Deys Dynamics. For meg betyr det færre drops, mer gjennomtenkte valg, tidløse baseplagg og full fokus på kvalitet og varighet.

Med dette håper jeg at både gamle og nye kunder og supportere vil være med på det som allerede har vært en lang prosess, og at vi sammen klarer å bygge den merkevaren og tilhørigheten jeg tror et klesmerke som er mer enn bare et klesmerke kan gi.

Om du – som meg – er lei bruk‑og‑kast‑mentaliteten, savner genuine merker med både røtter og tilhørighet, og ønsker færre, bedre plagg som varer, kan det hende du viber med Deys Dynamics.

Lansering på Sheriff 2011

Tilbake til bloggen